مکانیسم‌های ترمز هواپیما

درباره ی سایت

وبلاگ کیامهر

شما می توانید برای دیدن تمام مطالب سایت گزینه ی(صفحه ی نخست )را از منو های بالای سایت انتخاب کنید و یا در زیر سایت در قسمت مطالب تصادفی،پست دلخواهی را انتخاب کنید و ببینید.

خواهش میکنم در هر پست نظر دهید.

حتما در سایت عضو شوید

زیرا بعضی از مطالب فقط برای اعضای سایت قابل مشاهده است و همچنین با عضویت می توانید خودتان در سایت پست بگذارید و به نوعی نویسنده ی سایت شوید.

برای عضویت در سایت می توانید گزینه ی (عضویت)را از منوی بالای سایت انتخاب کنید و یا در سمت چپ سایت در قسمت عضویت سریع عضو شوید.

کیامهر لعل علیزاده.

kiamehr.l.a@gmail.com

مهمان عزیز:

شما در سایت kiamehr85 هنوز عضو نشده اید.

از شما درخواست می کنم تا در این سایت عضو شوید تا بتوانید از منافع سایت همچون کسب درآمد استفاده کنید.

برای عضویت فقط کافیست بر روی این گزینه کلیک کنید.

مکانیسم‌های ترمز هواپیما
تعداد بازديد : 65

مکانیسم‌های ترمز هواپیما

مکانیسم ترمز های هواپیما

 

در این پست جذاب می خواهیم بدانیم که ترمز هواپیما ها چگونه کار می کنند.

آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که یک هواپیما با آن سرعت زیادش چطوری هنگام فرود می ایستد و اصلا ترمز هواپیما کجاست و چگونه کار می کند.

توصیه می کنم این مطلب جذاب را بخوانید.چشمک

حتما نظر دهید.

حتما در سایت عضو شوید تا بتوانید از منافع سایت همچون کسب درآمد استفاده کنید.

 

تهیه کنندگان:

کیامهر لعل علیزاده

محمد جواد علیزاده بنهنگی

 

سرعت فرود برای هواپیماهای مسافربری حدود 170-160 مایل در ساعت (حدود 260-250 کیلومتر در ساعت) می‌باشد. خلبان باید پس از فرود، سرعت را بشدت كاهش دهد وگرنه هواپیما از باند خارج خواهد شد. برای یک فرود و توقف ایمن، از چند مکانیسم استفاده می‌شود:


1. اسپویلر [Spoiler]

هنگامی که یک هواپیما با این سرعت در حال حرکت است، حتی پس از فرود و لمس سطح باند توسط چرخ‌ها (Touchdown)، بدلیل باقی بودن نیروی رو به بالا یا بالابرنده (Lift) بر سطح بال‌ها، هواپیما همچنان می‌خواهد به پرواز ادامه دهد. بنابراین، اولین کاری که یک خلبان پیش از فرود هواپیما انجام می‌دهد کاهش نیروی بالابرنده است.
پیش از فرود هواپیما، اسپویلرها تأثیر زیادی در کاهش ارتفاع و همچنین، کاهش سرعت هواپیما ایفا می‌کنند. اسپویلر از فعل Spoil گرفته شده و همانطور که از نامش پیداست بمعنای برهم‌ریزنده و خراب‌کننده است. اسپویلرها صفحاتی هستند که بر روی بال هواپیما قرار دارند و با فعال شدن آنها، جریان منظم هوا نمی‌تواند سطح بال را دنبال کرده، در نتیجه، از سطح جدا شده و گردابه‌ها و جریان‌های متلاطمی (Vortex) را تشکیل می‌دهد. این اتفاق، منجر به واماندگی (stall) کنترل‌شده در آن منطقه از بال می‌گردد که باعث کاهش نیروی بالابرنده، و در نتیجه، کاهش ارتفاع می‌شود.
پس از اینکه چرخ‌های هواپیما روی زمین قرار گرفتند، نیروی بالابرنده، همچنان باقی بوده و بخشی از نیروی وزن هواپیما را خنثی می‌کند. فعال بودن اسپویلرها باعث کاهش چشمگیر نیروی بالابرنده شده و در نتیجه، تمام وزن هواپیما روی چرخ‌ها می‌افتد و این امر باعث چسبندگی بهتر لاستیک‌ها به زمین، باقی ماندن هواپیما روی آن و تأثیر بهتر ترمزها می‌شود. اسپویلرها همچنین موجب افزایش نیروی مقاومت هوا (Drag) می‌شوند که به کاهش سرعت هواپیما کمک می‌کند.

 

 

2. ترمزهای دیسکی [Disc Brakes]

مهمترین مکانیسم برای توقف هواپیما، ترمز چرخ‌ها می‌باشد. در هواپیماها نیز مانند اتومبیل از ترمزهای دیسکی استفاده می‌شود که با فشار دادن پدال‌های رادر (Rudder Pedal) عمل می‌کنند؛ با این تفاوت که بجای استفاده از یک روتور دیسک، هواپیماهای سنگین از چند روتور (اغلب 4 یا بیشتر) که داخل هر چرخ قرار دارند استفاده می‌کنند. داشتن چرخ بیشتر (و در نتیجه ترمز بیشتر) باعث جلوگیری از داغ شدن آنها و در نتیجه توقف بهتر می‌شود.        
با فشار دادن هر کدام از پدال‌ها، ترمز چرخ‌های آن سمت فعال شده و با فشار دادن هر دو، تمام ترمزها فعال می‌شود.
هواپیماهای مسافربری برای عملکرد بهتر ترمزها در آب‌وهوای برفی یا بارانی، مجهز به یک سیستم ضد لغزش کامپیوتری نیز می‌باشند.


 

3. نیروی رانش معکوس موتور [Reverse Thrust]

از نیروی رانش معکوس موتور هنگام نشستن و پس از تماس کامل چرخ‌ها با زمین جهت تولید نیروی مقاومت هوا و کمک در کم کردن سرعت هواپیماهای جت استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید خروج گازها از دهانه اگزوز موتور جت باعث تولید نیرویی می‌شود که عکس‌العمل آن، باعث حرکت هواپیما به سمت جلو می‌شود. در این شرایط اگر جهت گازهای خروجی از موتور جت را تغییر دهیم، نیروی رانشی در جهت مخالف حرکت هواپیما ایجاد می‌شود که باعث کم شدن سرعت جلو روندگی هواپیما می‌گردد.
در هواپیماهای دارای موتور توربوجت، که موتور فاقد هوای عبوری از بیرون مجموعه احتراق (by pass) است، از یکی از دو مکانیسم ClamShell یا Bucket و در هواپیماهای دارای موتور توربوفن با استفاده از مکانیسم Cold Stream Reversal و تغییر جهت جریان by pass می‌توان جهت نیروی رانش را تغییر داد.
 مکانیسم‌های رانش معکوس نقش بسیار زیادی در کاهش سرعت و جلوگیری از فرسایش ترمزهای هواپیما ایفا می‌کنند.

 

 

4. چتر ترمز [drogue parachutes]

این مکانیسم از ترمزگیری عموما در هواپیماهای نظامی و یا شاتل‌های فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اساس آن استفاده از چتر در پشت پرنده و باز کردن آن برای کاهش سرعت می‌باشد. البته در مواردی از هواپیماهای غیرنظامی همچون tu-134 و tu-144 و... نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

 

شما می توانید در پیام رسان سروش در گروه اطلاعات هوایی ما عضو شوید.در این گروه هر روز اطلاعات خوب و جذابی را به صورت بروز برای شما می گذارند و شما می توانید از مطالب جذاب آن استفاده کنید.همچنین شما می توانید سوالات و پرسش های خود را در این گروه بنویسید و ما به شما پاسخ می دهیم.

جهت عضویت بر روی این آدرس کلیک کنید.

 

 

امیدوارم از این مطلب جذاب لذت برده باشد.

حتما در زیر همین مطلب نظر دهید،منتظر نظراتتون هستم.

حتما در این سایت عضو شوید تا بتوانید از منافع سایت(کسب درآمد،ارسال مطلب،دیدن مطالب ویژه و...)استفاده کنید.

جهت اطلاعات بیشتر بر روی این گزینه کلیک کنید.

 

تهیه کنندگان:

کیامهر لعل علیزاده

محمد جواد علیزاده بنهنگی

 


www.kiamehr85.rzb.com


 

 

بخش نظرات این مطلب
کیامهر لعل علیزاده
این نظر توسط کیامهر لعل علیزاده در تاریخ 1399/06/06 و 11:03 دقیقه ارسال شده است :
لطفا نظرات خود را ارسال کنید.
حتما در سایت عضو شوید تا بتوانید از منافع سایت همچون کسب درآمد استفاده کنید.
با تشکر کیامهر لعل علیزاده
www.kiamehr85.rozblog.com
کد امنیتی رفرش
 کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید

محصولات ویژه

پشتیبانی

ابزار وبمستر

moisrex.r98.ir